Polygiene AB (publ.) delårsrapport 1 juli–30 september 2020

Publiceringsdatum: 5 nov 2020

Starkaste kvartalet i bolagets historia och nya spännande avtal på plats

Finansiell utveckling i korthet

  • Bästa kvartalet någonsin med en nettoomsättning på 22,9 (20,5) och med en positiv tillväxt på 11,7 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Kvartalets rörelseresultat EBIT förbättrades mot föregående år och uppgick till 2,4 (2,0) Mkr.
  • Bruttomarginalen ökade och uppgick till 70,4 (69,9) procent.
  • Kassaflödet är positivt för tredje kvartalet, 0,5 (1,8) Mkr.

Händelser under kvartalet juli–september 2020

  • Polygiene totalvinnare i Scandinavian Outdoor Group (SOG) awards 2020! Varje år granskar SOGs kunniga och kräsna jury nya produkter och tekniker inom olika kategorier och i år utsågs Polygienes ViralOff® som årets bästa nya teknik och till totalvinnare 2020!
     
  • Nu när nya konsumenttrender på tygteknologi uppstår, är DIESEL stolta över att tillkännage införandet av en ultra-innovativ denimbehandling som stoppar 99 % av viral aktivitet. I samarbete med Polygiene kommer den innovativa ViralOff behandlingen, användas i ett urval av varumärkets SS2021 denimkollektioner, med ett större utbud av produkter framåt.
     
  • Returnity presenterar nya förpackningar som behandlats med Polygienes ViralOff antimikrobiellt lösningsmedel effektivt för 30 tvättar för att bekämpa ökningen av plastavfall på grund av COVID-19.
     
  • Polygiene och TK-Domashniy Tekstyl, hemtextilföretag från Ukraina, har signerat ett exklusivt distributörsavtal för den ukrainska marknaden. TK-Domashniy Tekstyl är en dominerande aktör inom hemtextil, som arbetar med alla nivåer i denna sektor, från råmaterial, legoproduktion till över 5 000 konsumentartiklar, med export till ett flertal länder utanför Ukraina.
     
  • Den Indien-baserade textiltillverkaren Skywalk International är ny partner till Polygiene och kommer att behandla både textilier och ansiktsmasker med Polygiene ViralOff. Ordervärdet beräknas ligga mellan 150 000 USD och 200 000 USD per år.
     
  • Hakers, klädtillverkare och maskproducent, är en av de största inom sport, outdoor och företagsuniformer i Taiwan – med kunder som Champion USA, Under Armour, Marmot och Dallas Cowboys. Den första ordern, för masker, har ett ordervärde på 2,4 miljoner kronor. Maskerna kommer inte att säljas utan användas av Dallas Cowboys och andra organisationer som arbetar med laget.
    För dessa masker används biostatiskt stays freshbehandling,men för kommande order diskuteras även användning av Polygiene ViralOff för masker och andra produkter.

     
  • I samarbete med Polygiene har Welspun tagit fram sin nya produktlinje Antiviral Carpet Tiles, en golvlösning som minskar virus och därmed överföring av dem, inklusive mänskliga coronavirus.
     
  • WEKO är en ledande tysk leverantör av industriella system för applicering av ytbehandlingsprodukter. Tillsammans med Polygiene erbjuder företaget nu lösningar för applicering av Polygiene ViralOff som spray med mikrodroppar. Med dessa lösningar sparas upp till 80 % vatten, 80 % kemikalier och 90 % torkenergi.
     
  • S.M. Group lanserar ”Denimmune”, tyger behandlade med Polygiene ViralOff. Pakistan-baserade tillverkaren av denim presenterade den nya textilprodukten på Denim Expo nyligen. Produktionen rullar redan och ordervärdet för Polygiene beräknas till 5 MSEK per år. 
     
  • Dane Momcilovic tar över rollen som permanent Chief Technology Officer (CTO) och ska driva det tekniska teamet framåt samt fokusera på att effektivisera processerna inom detta område. Hans gedigna bakgrund kommer väl till pass nu när verksamheten har breddats med fler produkter, nya teknologier och regelverk. Dane kommer närmast från rollen som Group R&D Manager inom Diab.
     
  • Polygiene AB meddelar att utländska fonden, Lloyd Fonds, under Lloyd Fonds AG, har förvärvat 2,4 % av bolaget.
     
  • Dr. Scholl’s®, det mest ansedda varumärket inom fotvård, har startat samarbete med Polygiene för att hålla sina premiesulor fria från lukt och mikrober. Dr. Scholl’s® sulor kommer kombinera Polygienes teknik, antibakteriella stays fresh technology och Odor Crunch®-behandling.
     
  • I det första testet någonsin med ISO-metoden* på SARS-CoV-2-viruset på textilier bekräftades att Polygiene ViralOff blir den första kommersiella textilbehandlingen i världen som reducerar viruset med över 99 % på två timmar.
     
  • Takisada-Nagoya är ett ledande textilföretag i Japan. Grundat redan 1864, har de växt till en årlig omsättning på ca 590 miljoner USD. De kommer att sälja behandlade tyger med alla Polygienes varumärken, från ViralOff till Biostatic stays fresh, både på den lokala japanska marknaden såväl som till internationella kunder.
     
  • YKK och Polygiene sätter stopp för virus i blixtlås. I den nuvarande situationen med Covid-19 söker både konsumenter och varumärken nya lösningar. Konsumenter är oroliga över virus även när de shoppar, och marknader som Italien kräver till exempel desinfektion av kläder innan de säljs. YKK har utvecklat en serie blixtlås med tejp behandlad med Polygienes ViralOff®, som i själva verket gör dessa delar självrengörande.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

  • Med början i oktober 2020 kommer Polygiene att behandla Marks & Spencers kökshanddukar. Handdukarna behandlas med Polygiene stays fresh antimikrobiella teknik och är en del av M & S globalt distribuerade ”core programs”. Det prognostiserade ordervärdet på kökshanddukarna är 75 000 USD per år.
     
  • BEDGEAR® är ett amerikanskt företag som är ledande inom bäddtextilier. Tillsammans med Polygiene lanserar de nu en ny Germ Shield® Protector behandlad med Polygienes anti-mikrobiella teknologi som hämmar 99 % av mikrober och bakterier i textilier. Detta är en del av BEDGEARS långvariga engagemang för att skapa rena och säkra produkter som ger en hälsosam sömnmiljö.
     
  • HSP Hanse Shopping lanserar ett nytt sortiment av produkter, alla behandlade med Polygienes ViralOff®. Detta minskar behovet av att tvätta eller till och med kasta dem, av oro för virus och andra mikrober. Produkterna är avsedda för massmarknaden i Europa och Nordamerika, via stormarknader och andra volymbutiker och ska göras tillgängliga i över 50 000 butiker i Europa och cirka 100 000 butiker i USA.

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 november 2020 kl 8.00 CET.

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News:
http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/