S.M. Group lanserar ”Denimmune”, tyger behandlade med Polygiene ViralOff®

Publish date: 17 aug 2020

Pakistan-baserade tillverkaren av denim presenterade den nya textilprodukten på Denim Expo nyligen. Produktionen rullar redan och ordervärdet för Polygiene beräknas till 5 MSEK per år.

 

Som konsument brukar vi inte se dem, men S.M. gruppen är en av de ”osynliga hjältar” i modebranschen – textiltillverkare som förser välkända konsumentmärken med tyger.  S.M. har under åren skapat många innovativa denimprodukter som DNA, Denovation och Feather Lite, men detta är det första antimikrobiella produktlinjen.

”Det är ett behov i tiden, vi har förutsett framtiden ganska tidigt under denna katastrof och beslutat att omvandla den till en möjlighet samt ett sätt att uttrycka vår ansvarsfulla inställning till det globala samhället. Detta är det nya normala, vi förstår det och därmed bestämde vi oss för att diversifiera vårt produktsortiment till något som folk skulle uppskatta. Det är ett sätt att komma framåt i denna nya värld: en balans mellan försiktighet, hållbarhet och mode. Vi räknar med att vårt budskap om hopp färdas långt och brett genom vår produkt och blir ett sätt att tillgodose de nuvarande behoven hos det globala samhället” säger Asif Merchant, grundare av S.M. Group.

”ViralOff-behandling är en trippel fördel på denim egentligen. Först eliminerar det naturligtvis virus som en anledning att tvätta i onödan. För det andra minskar det alla mikrober vilket innebär att du måste tvätta den mycket mindre av lukt och andra skäl – detta garanterar bättre slitage, passform och färghållbarhet. Och allt detta innebär att jeans kommer att leva mycket längre än idag. Allt detta är ett hållbarhetserbjudande med stor påverkan” säger Vishal Bandhari, affärschef för Polygiene.